Mikor, mivel, hogyan gyakorolhat a szülő a gyengébben számoló 1. osztályos gyermekével?
 – Nem sikerül könnyedén válaszolni arra, hogy mennyi az 5-3, a 6-4? –

Vannak olyan egyszerű és játékos helyzetek, amelyek ugyan kapcsolódnak a számoláshoz, de mégis elfeledtetik a matematika órákon átélt szégyent. A kisgyermek, aki nehezen számlál, lassan végez műveleteket, nem alkalmazza készség szinten a matematikai nyelvezetet, ő bizony gyakran szégyelli magát a többiekkel szemben.
Ám otthon élmény lehet a számolás. Például ki lehet pakolni egy színes gombos dobozt, amelyből ki lehet válogatni a piros, kék, zöld, sárga gombokat (vagy esetleg ezeket a gombokat el lehet előre rejteni benne), és a számlálások után máris kezdődhet a JÓ játék. Már csak apró, egyforma csillagocskákat kell kivágnunk, a jutalmazáshoz. Mindig fontos, hogy jutalmazzunk is!

Ezeket a JÓ játékokat írom le több szülő kérésére. Igyekszem egyszerű nyelvezettel átadni, azért, hogy bátran kezdjenek hozzá a gondos édesanyák, édesapák.

Az első JÓ játék.

“Mennyi van előtted?”
Vegyen a szülő a kezébe néhány gombot. Ejtsen az asztalra belőle egy széles tálkába 2-t, és kérdezze meg a gyermekét, hogy mennyi is ez? Próbálja növelni a gombok számát 3-ra, 4-re (újra 2-re, 3-ra stb.), és kérje meg a gyermekét, hogy ne egyesével számlálja le azokat! Addig növelhető a gombok száma, amíg azonnal jön a válasz. Aztán cseréljenek szerepet! Legyen 2, 3, 4 stb! Már tudni fogja a játékszabályt a gyermeke: ne egyesével számláljon. A gyermek leejti ügyesen a gombokat, és a szülő mondja ki. Ebben néha hibázzon, és akkor ijedten javíttassa: – Jaj, mennyi is? Ezt a játékot naponta 5-10 percig játsszuk.

Második JÓ játék.

“Melyik ugyanannyi?”
Kártyákat készítünk (pl magazinokból, újságokból vágjunk ki színes képeket, készítsünk úgy kb. 10-15 db kártyát), amelyeken azonos színű, méretű formák szerepelnek, de kis számban. Egyszerre 4-5 kártya játszik. A gombokra továbbra is szükség van, mert amennyit leejtünk a tálba, a gyermeknek az elé tett kártyákból az ugyanannyit kell kivennie, csak más formákból. Ki kell mondania azt, hogy mennyit lát. Majd egy idő után ismét cserélődik a szerep. A kártyákat lefordítjuk, majd ebből húzunk, és a gyermeknek kell ennyi gombot, egy mozdulattal letennie az asztalra.
Ha jól sikerül, nem maradhat el a jutalmazás. Minden jó megoldásért jár 1 csillag nyeremény.

Jó játékot kívánunk!

Szabó Ottilia és a Dyscalculine Csapata